Monday, September 27, 2010

Õpikeskkond ja õpihaldussüsteem

Õpikeskkonna definitsioon
Kui ma kasutan sõna ”õpikeskond”, mina selle all mõtlen:
• kursuse materjalide haldamine,
• suhtlemisvahend(suhtlemine läbi foorumi või sõnumi),
• tagasiside võimalik vahend (kommentaarid, ankeedid),
• õppimine toimub kodus, mitte klassis,
• ainega seotud informatsiooni väljapanek;

Mis on VIKO?
VIKO on TLÜ Haridustehnoloogia keskuses välja töötatud virtuaalne õpikeskkond, mille loomisel on silmas peetud Eesti üldhariduskoolide vajadusi.
Õpikeskkond võimaldab õpetajatel muuta oma õppematerjalid, õppetööd puudutav info ja ajakava õpilastele veebis kättesaadavaks, samuti pakub keskkond suhtlemisvõimalusi foorumite näol.
VIKO õpikeskkond: http://viko.edu.ee/


Õpihaldussüsteem IVA
Mis on IVA?
IVA (e. Interaktiivne VirtuaalAkadeemia) on veebipõhine õpikeskkond või siis
moodsama nimega õpihaldussüsteem, mis on loodud TPÜ haridustehnoloogia keskuse
ja informaatika osakonna koostöös.
IVA õpihaldussüsteem: http://www.htk.tlu.ee/oldiva/files/papers/iva_artikkel_a&a.pdf

Analüüs vastavalt minu definitsioonile:
IVA on sobilik koht kursuse materjalide haldamiseks. Materjalide haldamise jaoks on mõelnud erinevad võimalused. Materjalid võivad olla laetud eraldi failidena või pandud kausta sisse. Süsteemis saab ka memod teha ja lisada linke.
Suhtlemise jaoks on olemas foorum ja süsteemi sees on kohalik e-mail. Olemas ka kursuste infoleht, kus on kõik kontaktid olemas.
Tagaside jaoks on päevik (täidab õpetaja). Õpetaja saab ka alustada uut teemad foorumis. Õpilased võivad ainult kirjutada õpetajale (väike valik).
Süsteemi kasutamine on mugav. Õpetaja paneb välja materjali ja töökäiguplaani. Kui tekkivad raskuseid, siis alati saab küsida või vaadata, kuidas töö on teistel tehtud. IVA pakub võimalust mitme aine haldamiseks.
Nagu ma juba ütlesin informatsiooni kohta, süsteemis on tunniplaan ja infoleht olemas.
Mis ei ole eriti mugav on see, et süsteem on suhteliselt aeglane. Foorumi kasutamine (kommentaari lisamine) on natuke arusaamatu minu jaoks.

Analüüs vastaval õppija ja õpetaja vaatenurgast:
- seda projekt (õpihaldussüsteem) funktsioneerib alates 2002 ja saab kohustusega hakkama. IVA pakub võimalust mitme aine haldamiseks. Õpilaste kasutusel on erinevad õpivahendid. Õpetaja jaoks on lisaks päevik olemas, kus saab tagasisidet jätta.
- nagu ma juba ütlesin, süsteem on natuke aeglane. Foorumis kommentaaride jätmise protsess on lõpuni arusaamatu. Õpetaja poolt mul on raske midagi lisada, kuna õpetajana ma seda ei kasuta.
Süsteem on kasutajale sõbralik sellepärast, et tal on lihtne menüü ja lai funktsionaalsus. Intuitiivsuse kohta võin öelda, et kui ma alustasin seda kasutada, mul oli palju küsimusi selle kohta.

4 comments:

  1. kas õpikeskkonna omaduste hulka peaks kuuluma ka õppijate arendamine erinevates koostöövormides vmt?

    ReplyDelete
  2. Sinu analüüsist (vastavalt õpikeskkonna definitsioonle) tuleb välja veel see, et õpikeskkonnas peaks liikumine toimima kiirelt. Mis on aga vaat et kõige suurem IVA probleem. Tsiteerides sind:"Mis ei ole eriti mugav on see, et süsteem on suhteliselt aeglane".

    Siit mõte, et õpikeskkonna üheks omaduseks/definitsiooniks võiks olla ka selle toimimise kiirus. Sest tegelikult tahame ju õpikeskkonna erinevatel lehtedel võimalikult kiiresti liikuda ja toimetada. IVA puhul on tõesti nii (nagu Ingrid ühes kommentaari postituses mainis) et samal ajal, kui mõni leht avaneb, jõuab mitu muud kodust toimetust ära teha.

    ReplyDelete
  3. Mulle meeldib ka IVA kõige rohkem, ilmselt selle tõttu, et olen seda kõige rohkem kasutanud. Hetkel ei tegele eriti kinniste keskkondadega, pigem toimetame õpilastega blogide vahendusel.

    ReplyDelete
  4. Vastus: arvan jah, õpikeskkonna omaduste hulka peaks kuuluma ka õppijate arendamine erinevates koostöövormides.

    ReplyDelete